Залучені в процеси управління кордонами актори і органи, що працюють на кордоні, не мають усталеної практики комунікації як між собою, так і з суспільством – частково через їх належність до сфери безпеки, яка є доволі закритою. Це призводить до неефективності у впровадженні змін, що мають зробити кордон з країнами Шенгену безпечнішим і зручнішим.
Попри очевидний прогрес, досі існують як конкретні проекти, так і більш загальні питання облаштування кордону, які роками перебувають на порядку денному, однак не втілюються і не вирішуються, зокрема, через брак комунікації та координації серед стейкхолдерів.
Серед них такі:
- у 2015 році було підписано міжурядову угоду про “польський кредит”, з якого мали реконструювати шість ключових доріг та кілька пунктів пропуску. П’ять років потому реконструкція доріг перебувала на початковій фазі, а реконструкція пунктів пропуску – на етапі розроблення проектної документації.
- Багато років не вирішується питання відкриття нових пунктів пропуску на українсько-польському кордоні (останній запрацював у 2014 році), облаштування сервісних зон, розвитку можливостей для пішохідного і велосипедного руху. При цьому польська сторона неодноразово заявляла, що будь-які нові інфраструктурні проекти на кордоні можуть бути початі тільки після завершення усіх інших зобов’язань, які взяла на себе Україна.
- Схожою є ситуація на кордоні з іншими шенгенськими країнами – Словаччиною й Угорщиною. З 2017 року не може бути імплементовано “угорський кредит” на реконструкцію прикордонних доріг у Закарпатській області, а на пункті пропуску “Ужгород” українська сторона чотири роки не може обладнати пішохідно-велосипедну лінію, яка повністю готова зі словацького боку.
Діяльність проекту спрямована на те, аби розширити випробувану на українсько-польському кордоні методологію дослідження проблем кордону на весь європейський кордон із країнами-членами Шенгену.
У рамках проекту буде проведено кількарівневе дослідження основних проблем польського, словацького та угорського відрізків кордону з Україною. За його підсумками буде розроблено Дорожню карта сприяння управлінню кордонами з країнами Шенгену, яка запропонує список конкретних практичних кроків на втілення нереалізованих проектів – передусім через вдосконалення механізмів координації та комунікації учасників процесу управління кордонами.
Підтримка: МФ Відродження
Термін: березень – листопад 2020 року
Photo by Victor Xok on Unsplash