Експерти назвали головні проблеми українського кордону

45424043771_4971781cc1_k

У Києві 18 жовтня презентували аналітичний звіт за результатами дослідження практики перетину кордону України з шістьма країнами (Польща, Словаччина, Румунія, Угорщина, Росія, Білорусь) на 20 міжнародних автомобільних та пішохідних пунктах пропуску (МАПП) державного кордону між Україною та державами членами Європейського Союзу, Білоруссю і Російською Федерацією.

Всього було проведено 2243 інтерв’ю, серед яких 1386 інтерв’ю з українськими громадянами та 857 з іноземцями.

За результатами дослідження визначено наступні бар’єри, які стримують реалізацію політики дружніх кордонів:

  • Недостатня пропускна спроможність та застаріла інфраструктура існуючих пунктів пропуску на кордоні з країнами ЄС, слабкий прогрес у відкритті нових міжнародних автомобільних пунктів пропуску
  • Недостатній контроль з боку Державної Прикордонної Служби України та Національної поліції за формуванням черг на українській частині кордону
  • Порушення норм недискримінації подорожуючих збоку прикордонних відомств країн ЄС
  • Вияви корупції на кордоні

Портрет користувачів пунктів пропуску на кордоні

  • у відповідності до даних ДПСУ, українці складали більшість серед осіб, які перетинали кордон між Україною та Польщею, Угорщиною і Словаччиною у 2017 році
  • на кордоні з Румунією іноземці складали майже половину мандрівників
  • на кордоні з Білоруссю іноземці в два рази частіше ніж українські громадяни перетинали кордон у двох досліджуваних пунктах пропуску («Нові Яриловичі» і «Сеньківка»).

Мета поїздки

Мандрівників, які перетинають кордон можна також поділити на групи у відповідності до мети поїздки: прикордонні торговці, особи, що перетинають кордон з нерозмитненим авто, трудові мігранти, підприємці, покупці товарів, особи, які відвідують родичів, туристи та студенти.

Головні проблеми інфраструктури

Пропускна здатність більшості МАПП не розрахована на актуальний потік транспорту, що призводить до формування багатогодинних черг з автотранспорту. Про необхідність проведення ремонту заявляли респонденти майже на всіх пунктах пропуску за виключенням тих, що нещодавно були відкриті або пройшли реконструкцію.

Ще одна інфраструктура проблема, що потребувала вирішення на думку респондентів, це незадовільна робота комп’ютерних систем, через яку час від часу паралізує пункти пропуску.

Окремо варто виділити проблеми облаштування туалетів, про які зазначили респонденти на усіх без винятку досліджених пунктах пропуску

Із двадцяти досліджених пунктів пропуску на кордоні з країнами ЄС та Білоруссю – лише в п’ятьох було обладнано лінії для пропуску пішоходів.

Проблема облаштування доріг була другою за кількістю згадувань на кордоні між Україною та ЄС. Найгострішою ця проблема була для респондентів, що перетинали МАПП «Грушів», «Смільниця» на українсько-польському кордоні та МАПП «Косино».

За підсумками дослідження командою проекту було розроблено рекомендації для органів державної влади України та країн ЄС щодо покращення функціонування пунктів пропуску на кордоні.

Рекомендації

Проблеми інфраструктури:

  • Прем’єр-міністру України та МЗС посилити переговорний процес з профільним інституціями Європейського Союзу з метою відкриття проектів реконструкції існуючих пунктів пропуску. Особливу увагу приділити модернізації пунктів «Ужгород», «Малий Березний», «Вилок», «Лужанка», «Дзвінкове», «Краківець», «Устилуг» і «Дякове».
  • Державній Фіскальній Службі спільно з Міністерством Фінансів України і місцевими адміністраціями сприяти проведенню модернізації пунктів пропуску та під’їзних доріг до них, зокрема запланувати виділення відповідних ресурсів з державного та місцевого бюджетів.
  • Профільним інституціям України та країн ЄС під час планування реконструкції пунктів пропуску враховувати пріоритетність введення процедури спільного контролю.
  • МЗС і Кабінету Міністрів України посилити переговорний процес з профільним інституціями країн-сусідів з метою укладення міжнародних договорів про відкриття нових міжнародних пунктів пропуску та угод про запровадження спільного контролю.

Проблеми формування черг:

  • Державній прикордонній службі України та Національній поліції посилити координаційні зусилля, спрямовані на прозоре формування черг на кордоні
  • Адміністрації Державної Прикордонної Служби посилити заходи з протидії корупції серед працівників МАПП
  • Прикордонним органам Словаччини, Польщі, Угорщини, Румунії запровадити для громадян України можливість повідомити про корупційне порушення або оскаржити відмову у в’їзді
  • Аналітичним центрам і дослідницьким установам провести поглиблене дослідження процедури зняття відбитків пальців іноземців в автомобільних пунктах пропуску Сумської та Харківської областей на кордоні з Російською Федерацією, а також в пунктах пропуску на території міжнародних аеропортів.

Проблеми корупції:

  • Міністерству внутрішніх справ України та Міністерству доходів та зборів України посилити заходи з протидії корупції на українському кордоні, використовуючи досвід країн ЄС,
  • Міжнародним організаціям сприяти у проведенні незалежних журналістських розслідувань та досліджень про явище корупції на кордоні.

Читайте також:

Повний текст звіту (PDF)

Презентація «Інфраструктура, безпека та права людини на кордоні» (PDF)


Звіт створено у рамках проекту “Анатомія кордону“, який виконує ГО “Європа без бар’єрів” за підтримки Міжнародного фонду “Відродження”. Висловлені у звіті думки є особистою позицією авторів і не обов’язково відображають позицію Міжнародного фонду «Відродження»

01030 Київ, Україна
Вул.. Володимирська 42, оф.21
т./факс +38 (044)2386843, 2308376
office.europewb@gmail.com

Сайт створено в рамках Ініціативи з розвитку аналітичних центрів, яку виконує Міжнародний фонд «Відродження» (МФВ) у партнерстві з Фондом розвитку аналітичних центрів (TTF) за фінансової підтримки Посольства Швеції в Україні (SIDA). Відповідальність за зміст сайту несе ГО «Європа без бар’єрів».

(С) 2016-2017 ГО «Європа без бар’єрів». Усі права захищено
Flag Counter
Показати
Сховати