2 грудня в Одесі відбувся круглий стіл «Відкрите небо: розвиток авіації і туризму в Одесі», організований ГО «Європа без бар’єрів» у рамках проекту зі сприяння гармонізації законодавства України та ЄС у сфері цивільної авіації, який виконується під егідою Української Національної Платформи Форуму Громадянського суспільства Східного Партнерства за сприяння Європейського Союзу та Міжнародного фонду «Відродження» в рамках грантового компоненту проекту «Громадська синергія».
Під час заходу було презентовано результати всеукраїнського соціологічного опитування про користування авіаційним транспортом і підсумки дослідження досвіду імплементації Угоди про Спільний авіаційний простір (САП) у Грузії та Молдові, результати дослідження туристичного потенціалу Одеської області, обговорено поточні проблеми туристичної й авіаційної галузі в місті.
Спікери:
Перебіг
З вітальним словом виступила аналітик ЄББ Катерина Кульчицька, яка представила учасникам круглого столу організацію «Європа без бар’єрів» і проект з гармонізації законодавства у сфері цивільної авіації з європейським, і подякувала партнерам за підтримку.
Заступниця директора департаменту туризму та культури Одеської міської ради Альона Дяченко привітала учасників, відзначивши присутність представників різних гілок влади, бізнесу і громадського сектору.
Катерина Кульчицька розповіла про стан справ з долученням України до Спільного авіаційного простору (САП) з ЄС, і представила результати дослідження досвіду Грузіїї та Молдови, які підписали свої Угоди про САП у 2010 і 2012 роках, у гармонізації законодавства у сфері цивільної авіації з європейським.
Досліджуючи це питання, як реалізували спільний авіапростір з ЄС Грузія і Молдова, ми зрозуміли, що перед нами стоїть дуже великий і довгий шлях до лібералізації авіаційного сполучення
Зокрема, Катерина Кульчицька звернула увагу на те, що в обох країнах після підписання Угоди зріс пасажиропотік, хоча не сталося переорієнтації напрямків на ЄС. У Грузії значну частку ринку займають напрямки на Туреччину, Катар тощо, у Молдові – Росія і Туреччина. У Молдові після підписання зросла кількість напрямківз 19 до 42, і значно знизилася ціни на польоти до країн ЄС.
Також вона назвала прогнозовані переваги від приєднання України до Угоди про САП: збільшення конкуренції, безпеки польотів, перспектива завантаження регіональних аеропортів, покращення сполучення з країнами ЄС і між регіонами України, залучення інвестицій в аеропорти.
У підсумку Катерина Кульчицька оприлюднила рекомендації для органів влади України, пов’язані з гармонізацією авіаційного законодавства України та ЄС:
- Мінінфраструктури та Державіаслужбі забезпечити виконання положень Плану заходів з підготовки до запровадження САП України з ЄС.
- Внести зміни до проекту та ухвалити Порядок розроблення, прийняття та впровадження авіаційних правил України.
- МЗС, Мінінфраструктури та Державіаслужбі посилити проведення переговорів між Україною та окремими країнами-членами ЄС, в тому числі із Францією, Німеччиною та Бельгією, з метою підписання двосторонніх угод про лібералізацію повітряного простору.
- Мінінфраструктури та Державіаслужбі доопрацювати та ухвалити нормативний акт «Доступ на ринок послуг з наземного обслуговування в аеропортах» у повній відповідності до Директиви ЄС 96/67, що дозволить встановити чіткі, прозорі, належні та об’єктивні критерії доступу на конкурентних засадах суб’єктів господарювання на ринки послуг з наземного обслуговування в аеропортах.
Наступною виступила радниця міністра інфраструктури Наталія Джевага, яка розповіла про стан гармонізації законодавства у сфері цивільної авіації з європейським, і, зокрема, розповіла, про двосторонні переговори з країнами щодо лібералізації авіасполучення.
«У вересні цього року Державіаслужба звернулася з офіційним листом до пана Хололея, Генерального Директора з питань мобільності та транспорту Європейської Комісії, із пропозицією посприяти зняттю існуючих обмежень при виконанні регулярних перевезень між Україною та країнами-членами ЄС на двосторонньому рівні до моменту підписання Угоди про САП. Буквально через тиждень ДАСУ отримала схвальну відповідь, у якій Єврокомісія висловила підтримку укладенню двосторонніх Угод та пообіцяла звернутися до всіх країн-членів з офіційним листом з рекомендацією сприяти лібералізації повітряного сполучення з Україною з метою задоволення зростаючих потреб ринку», – розповіла вона.
За її словами, на сьогодні повністю лібералізоване повітряне сполучення з такими країнами Євросоюзу як Болгарія, Греція, Естонія, Іспанія, Литва, Люксембург, Польща, Румунія, Словаччина, Італія. Частково лібералізовано сполучення з Данією, Латвією, Кіпром, Словенією та Швецією. 31 жовтня цього року офіційні пропозиції ДАСУ про повну лібералізацію авіасполучення були надіслані Австрії, Чехії, Бельгії, Німеччині, Угорщині, Португалії, Швеції, Нідерландам і Великобританії.
Авіаційний експерт, засновник-партнер ТОВ «Авіаплан» Євген Трескунов представив проведене ТОВ «Авіаплан» дослідження туристичного потенціалу Одеської області, в якому за даними мобільних операторів визначалася кількість іноземців, які відвідали регіон за рік.
Зокрема, він звернув увагу на значну частку іноземців, що прибули з країн ЄС і США, а також на стрімку динаміку зростання кількості туристів з Китаю (+156%).
Наступним виступив аналітик Фонду демократичні ініціативи імені Ілька Кучеріва Андрій Сухарина, який презентував результати всеукраїнського соціологічного опитування “Бар’єри між Україною та ЄС у вимірі цивільної авіації”.
Бар’єри між Україною та ЄС у вимірі цивільної авіації. Результати опитування та інфографіка
Заступниця директора департаменту туризму та культури Одеської міської ради Альона Дяченко розповіла про роботу міської влади у сфері розвитку туризму.
Роман Козловський, голова правління ГО “Агенція розвитку туризму”, презентував дослідження взаємозв’язку між залученням лоукостів і кіклькістю туристів під назвою “Відкрите небо: подорожі за 15 євро”.
Обговорення
Обговорення тривало понад півтори години.
Учасники круглого столу обговорили питання технічної придатності інфраструктури аеропорту, зокрема злітної смуги та терміналу, до функціонування в умовах сучасного ринку. Учасники нагадали, що на початку вересня відбулося символічне закладення каменя нової злітно-посадкової смуги аеропорту “Одеса”, і уряд має виділити на будівництво майже 1,7 млрд грн.
Представники туристичного бізнесу звернули увагу на проблему нерегульованого ринку перевізників таксі, які діють в аеропорту, перевозячи прибуваючих пасажирів за значно завищеними цінами.
Під час дискусії виникла пропозиція розмістити в аеропорту інформаційні стенди з контактними даними легальних перевізників, але з’ясувалося, що такі стенди можуть суперечити політиці оператора рекламних площ аеропорту, що теж було визнано проблемою.
Наприкінці заходу радник першого віце-прем’єр міністра Іван Ліптуга підбив підсумок обговорення, сказавши, що головною потребою для розвитку аеропорту та туристичної галузі є реконструкція злітної смуги. Іншими важливими питаннями є ринок перевізників таксі та загалом питання трансферу аеропорт-місто, питання рекламних площ і інформаційних стендів. Він порадив учасникам круглого столу ухвалити резолюцію або рекомендації за підсумками обговорення.
Матеріали:
7 канал: Открытое небо Украины: в Одессе обсудили развитие туризма и авиации
«Відкрите небо» – дуже довгий процес, тому працювати потрібно вже зараз – аналітик
Фотозвіт
Відеозапис
Підписуйтеся на наш канал у Telegram