Українці, які працюють закордоном і відповідно отримують іноземний дохід, залишаючись при цьому резидентами України, мають сплачувати до державного бюджету України щонайменше 1,5% військового збору від зароблених ними коштів. У той час як податок на доходи фізичних осіб (ПДФО), стягуватиметься відповідно до норм Податкового кодексу України та міжнародних договорів про уникнення подвійного оподаткування – шляхом розрахунку різниці між сумою податку з доходу, сплаченого в країні перебування, та сумою ПДФО, що має бути сплачено в Україні.
Про ці та інші тонкощі оподаткування українців закордоном аналітики Аналітичного центру «Європа Без Бар’єрів» розпитали представників Державної податкової служби України.
Відповідно до Податкового Кодексу України, оподаткуванню підлягають доходи громадян України, які є резидентами України, тобто перебувають на території України понад 183 днів на рік та/або мають тут центр життєвих інтересів – родинні та економічні зв’язки.
Відтак всі, хто вважається резидентом України, мають сплачувати податок на доходи фізичних осіб у розмірі 18%, а також військовий збір – 1,5%, від суми коштів, зароблених закордоном, в Україні.
Виняток становлять надходження, отримані як соціальні виплати та/або міжнародна фінансова допомога, які згідно з новою нормою Податкового кодексу України не оподатковуються ані ПДФО, ані військовим збором.
При цьому, згідно з низкою міжнародних договорів про уникнення подвійного оподаткування, якщо податок на доходи було утримано контролюючими органами іноземної держави, отримувач цього доходу має подати до контролюючих органів України відповідну довідку іноземної податкової установи.
Це дозволяє вираховувати різницю між сумою податку з доходу, сплаченого в країні перебування, та сумою ПДФО, що підлягає сплаті в Україні. Саме ця різниця і має сплачуватися до українського бюджету.
Якщо ж сума податку, сплаченого в країні перебування, є більшою чи на рівні розміру ПДФО в Україні, тоді жодних податків з іноземних доходів громадян-резидентів України не стягується.
Водночас з цим, міжнародні договори про уникнення подвійного оподаткування не врегульовують питання про стягнення військового збору. Це означає, що навіть за умови сплати податку на доходи в країні перебування без необхідності погашення різниці, резидент України має спрямовувати 1,5% від суми коштів, отриманих закордоном, до українського бюджету. При цьому базою оподаткування, тобто сумою коштів з якою вираховується військовий збір є заробітна плата таких громадян у повному обсязі – до вирахування суми податку на доходи.
Однак, за інформацією представників Державної податкової служби України, зазвичай ця норма ігнорується українцями, які нині перебувають – живуть і працюють, на територіях інших країн, в якості тимчасово переміщених осіб, залишаючись при цьому податковими резидентами України.
Податківці також зазначають, що за нинішніх обставин визнати особу резидентом чи нерезидентом України вкрай складно, і кожен конкретний випадок має розглядатися окремо.
Прямою нормою є лише те, що українці, які зареєстровані як фізичні особи – підприємці, автоматично визнаються резидентами України. Відтак навіть, якщо вони перебувають закордоном вже понад 183 дні і не здійснюють підприємницьку діяльність в Україні, це зобов’язує їх, як і всіх резидентів, сплачувати зазначені вище податки і декларувати свій іноземний дохід, отриманий за минулий рік в якості найманого працівника, подаючи декларацію про майновий стан і доходи.
Податківці акцентують, що при тому, що кожного року кампанія декларування триває до 1 травня, особи, які отримують доходи за межами території України, мають право відтермінувати граничний термін подання декларацій до 31 грудня, подавши заяву про відсутність довідки іноземного компетентного органу про отримані доходи і сплачені податки в країні перебування.
Разом з тим важливо підтвердження джерел доходів, отриманих в якості соціальних виплат і міжнародної фінансової допомоги, які мають бути задекларовані як іноземний дохід, проте не підлягають оподаткуванню.
За інформацією податківців, Державна податкова служба України активно співпрацює з контролюючими органами інших країн, і вже існують напрацювання щодо взаємообміну інформацією податкового характеру, у тому числі про отримання українцями доходів на території іноземних країн. У той час як механізм загального обміну інформацією на міжнародному рівні зараз в процесі узгодження відповідними відомствами.
Загалом відповідальність за неподання або невчасне подання декларації передбачає накладення фінансової санкції у розмірі 340 грн першого разу та 1020 гривень кожного наступного протягом року.
У той час як ухилення від сплати податків, зборів (обов’язкових платежів) карається штрафами в залежності від розміру сум ненадходжень до бюджету відповідно до Кодексу адміністративних правопорушень (ст.164) чи Кримінального кодексу України (ст.212) – від однієї до двох тисяч неоподатковуваних мінімумів або від п’яти до десяти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян – відповідно.
Прес-офіс ГО «Європа Без Барєрів»
за інформацією Державної податкової служби України
Матеріал підготовлено в рамках проєкту ««Антикризове управління кордонами та підтримка українських мігрантів»» за підтримки Міжнародного фонду «Відродження».
