Велосипедний рух через кордон з ЄС

Українське прикордоння з ЄС — природне продовження велосипедних маршрутів для мільйонів європейських мандрівників, однак на їх шляху часто стоять важко або й зовсім нездоланні бар’єри кордонів та відсутності інфраструктури.

Головні проблеми велосипедного руху через кордон, а також ефективні рішення для них шукали учасники дискусії “Велосипедний рух між Україною та ЄС”.

Головні проблеми

Головною проблемою велосипедного руху через кордон є його нормативна неврегульованість. Як у внутрішньому законодавстві України, так і міжнародних договорах з країнами ЄС велосипедисти ніде не згадуються прямо як учасники руху через кордон, за винятком пункту пропуску Малі Селменці – Вельке Слеменце на кордоні зі Словаччиною.

Інформаційні системи, якими користуються митники і прикордонники, не дають можливості зареєструвати перетин кордону особою без транспортного засобу. Згідно з законом, велосипед є особистою річчю, а не транспортом.

Це призводить до складнощів у перетині кордону, зокрема його неможливості або непередбачуваності (є пункти пропуску, де велосипедистів можуть пропустити або не пропустити залежно від рішення прикордонників).

Іншшою проблемою є необлаштованість інфраструктури (наприклад, маршрути проходять через державні дороги, що спричиняє небезпеку) та брак можливостей для мультимодального подорожування з велосипедом (наприклад, з використанням поїзда, автобуса тощо).

Маршрути та пункти пропуску

По Польщі проходить кілька великих велосипедних маршрутів, які можуть продовжуватися в Україні. GreenVelo підходить до ПП Шегині-Медика, центральний велосипедний маршрут Розточчя – через Раву-Руську.

Два міжнародні маршрути ЄвроВело мають доходити до України. ЄвроВело №4 – до Києва, ЄвроВело №6 – до Одеси.

Практичні аспекти велосипедних подорожей через кордон

На практиці у Львівській області велосипедисти найбільше подорожують через пункт пропуску Шегині-Медика, де є пішохідний перехід. При цьому велосипедисти стикаються з практичними проблемами – вони мають проходити через прохід для маломобільних людей, бо на звичайному пішому переході стоять турнікети, які не дозволяють пройти з велосипедом. До того ж, польські прикордонники самі викликають велосипедистів, тобто вони не рухаються в порядку черги, що може затягнути час очікування до декількох годин.

Також можливо переходити через Краківець, де на українській частині велосипедистів приписують до автомобілів як пасажирів авто. У такій якості вони проходять контроль на українській стороні, а вже на польській частині “відкріплюються” від авто і польські прикордонники пропускають їх без черги.

На кордоні зі Словаччиною на пункті пропуску Малий Березний – Убля українські прикордонники видають велосипедистам талон з кількістю осіб – фактично, імітуючи, ніби велосипедист – це автомобіль.

На пункті пропуску Ужгород українські прикордонники неохоче пропускають велосипедистів і переспрямовують їх на ПП Малі Селменці. Також до Словаччини можна в’їхати з велосипедом потягом, який прямує з Мукачева до Кошице.

На ПП Малі Селменці є практична проблема – на словацькій стороні потрібно затягувати велосипед у кімнатку, де проводиться огляд. Коли йде дощ і колеса брудні, словацьким прикордонникам це не дуже подобається.

Польські велосипедисти принаймні одного разу зіткнулися з тим, що українські прикордонники їх не пропустили на ПП Рава-Руська.

Рекомендації

Варто уніфікувати всі нормативні та законодавчі акти, пов’язані з перетином кордону велосипедистами, і зокрема, варто уможливити облік велосипедистів як окремої категорії мандрівників.

Зараз планується будівництво пішого переходу на пункті пропуску Рава-Руська. Варто акцентувати увагу на тому, щоб на етапі планування було враховано особливості велосипедного руху.

В Україні розробляється Національна велосипедна стратегія. В самій стратегії написано тільки дуже загально – “сприяти перетину кордону на велосипеді”, однак більш конкретні рекомендації можна буде включити у План дій. У Плані дій мають бути враховані потреби транскордонного руху.

Потенційне відкриття двох пішохідно-велосипедних пунктів пропуску на Закарпатті Лубня-Волосате і Уліч-Забрідь дасть можливість поєднати три національні парки в трьох країн і сприятиме розвитку туризму.

На пункті пропуску Ужгород планується відкриття пішохідного переходу, тому потрібно підвести велодоріжку до ПП від міста.

Відеозапис

Учасники:

Ірина Сушко, виконавчий директор, “Європа без бар’єрів”

Павло Кравчук, аналітик, “Європа без бар’єрів”

Ірина Бондаренко, Фахівчиня з питань транспорту ГО “Екодія”, консультантка Програми розвитку ООН з питань розробки Національної стратегії розвитку велосипедного руху України

Леся Лойко, голова ГО «Агентство сприяння сталому розвитку Карпатського регіону «ФОРЗА»

Іван Зінов’єв, голова ГО «Центр соціальних та ділових ініціатив»

Дмитро Гурин, Львівська асоціація велосипедистів

Александер Вйонцек (Польща), експерт з велосипедного руху

Галина Литвин, Асоціація місцевого самоврядування “Єврорегіон Карпати”

Андрій Марущак, Українська академія лідерства

Роман Гулянич, Львівський обласний центр краєзнавства, екскурсій а туризму

Юрій Дербаль, ГО ФОРЗА, менеджер

Надія Яшин, АРР Закарпаття

Левко Прокіпчук, Асоціація професійних митних посередників

Ніколь Надь, Головний спеціаліст відділу туризму, міжнародного співробітництва та комунікацій, Оноківської сільської ради

Василь Кочан, начальник відділу туризму, міжнародної співпраці та комунікацій Оноківської сільської ради

Дмитро Мірошніков, Управління єврорегіональної співпраці Закарпатської ОДА

Олександр Білак, Начальник управління єврорегіональної співпраці Закарпатської ОДА

Василина Рубель, головний спеціаліст відділу фізичної культури, спорту та молоді управління у справах молоді та спорту Волинської обласної державної адміністрації.

Вероніка Бальбуза , т.в.о. директора департаменту зовнішніх зносин, залучення інвестицій та з питань туризму і курортів Волинської облдержадміністрації

Лариса Козак, начальник відділу зовнішніх зносин департаменту зовнішніх зносин, залучення інвестицій та з питань туризму і курортів Волинської облдержадміністрації

Наталія Табака, керівниця управління туризму та курортів Львівської ОДА

Христина Марчук, заступник Директора Департаменту – начальник Управління з питань місцевого самоврядування та розвитку туризму Департаменту регіонального розвитку Чернівецької ОДА

Вікторія Присяжнюк, провідний спеціаліст відділу з питань розвитку туризму Управління з питань місцевого самоврядування та розвитку туризму Департаменту регіонального розвитку Чернівецької ОДА

Публікацію підготовлено у рамках проєкту “Посилення діалогу з питань управління кордонами між громадськістю та органами влади”, який здійснюється за підтримки Європейського союзу та Міжнародного Фонду “Відродження” в межах грантового компоненту проєкту EU4USociety. Матеріал відображає позицію авторів і не обов’язково відображає позицію Міжнародного фонду “Відродження” та Європейського Союзу.

Більше про проблеми та шляхи рішень для західного кордону України:

“Дорожня карта рішень для шенгенського кордону України”

«Кордон 777. Сучасні проблеми Шенгенського кордону України»

01030 Київ, Україна
Вул. Пирогова, 10Г
т./факс +38 (044)2386843, 2308376
office.europewb@gmail.com

Сайт створено в рамках Ініціативи з розвитку аналітичних центрів, яку виконує Міжнародний фонд «Відродження» (МФВ) у партнерстві з Фондом розвитку аналітичних центрів (TTF) за фінансової підтримки Посольства Швеції в Україні (SIDA). Відповідальність за зміст сайту несе ГО «Європа без бар’єрів». (С) 2009-2020 ГО «Європа без бар’єрів». Усі права захищено
Flag Counter
Показати
Сховати