“Орлівка-Ісакча” як приклад синергії між державою, бізнесом і місцевою владою

Поромний пункт пропуску Орлівка-Ісакча — унікальний проєкт одразу з кількох точок зору. Це перше автомобільне сполучення з ЄС в Одеській області, та перший приклад успішного державно-приватного партнерства у розбудові й експлуатації пунктів пропуску.

Історію ідеї та будівництва ПП «Орлівка», його стратегічне значення, та уроки Орлівки для інших пунктів пропуску в контексті практики, недоліків і шляхів виправлення обговорювали під час орагнізованої “Європою без бар’єрів” онлайн-дискусії, яка відбулася 21 липня 2021 року.

Історія

Будівництво пункту пропуску розпочалось у 2015 році, а закінчилось наприкінці 2018 року. 10 серпня 2020 року переправа розпочала свою роботу.

Для того, щоб пором запрацював, інвестори та ініціатори проєкту вивчали турецький досвід державно-приватного партнерства, намагаючись кращі його складові втілити в українську Орлівку. За багатьма ознаками поромний комплекс є першим державно-приватним проєктом на кордоні в Україні.

Учасниками обговорення було відзначено, що відкриття поромної переправи через р. Дунай – це результат багатосторонньої співпраці, між регіональною, місцевою та центральною владою. Також це результат успішної співпраці між державним та бізнес-секторами України та Румунії на всіх рівнях.

Наразі поромний комплекс не працює на повну потужність, керівництво використовує лише третину можливостей. Багато обмежень з’явилось через пандемію COVID-19. Зокрема, через пандемію була затримка відкриття переправи для пасажирів та пасажирського транспорту.

Пропускна спроможність

Проєктна пропускна здатність пункту пропуску – 5-6 тисяч осіб на добу і 1500 транспортних засобів. За останні кілька місяців поромний комплекс не виходить на свої пропускні спроможності, в середньому пункт пропуску перетинає близько 1600 осіб на добу та близько 300 транспортних засобів. Однак щомісяця відбувається приріст руху на 30%.

Проблемні питання

Було обговорено проблематику, пов’язану з оформленням порому. Відповідно до законодавства, пором прирівнюється до річкового та морського транспорту, що потребує документального оформлення. Багаторазове курсування порому вимагає оформлення вантажного засобу щоразу на вхід та вихід. Оскільки за день пором курсує 7 разів, доводиться щоразу витрачати 30 хвилин часу, щоб оформити пором, на якому за день не змінюється екіпаж та саме судно. Відповідними органами влади вже підготовлено пропозиції змін до Закону «Про прикордонний контроль», що дозволятиме оформлення порому один раз на добу, як це працює в Румунії.

Окрім цього, існує потреба законодавчого врегулювання сервісної зони, де люди можуть очікувати на прихід порому.

Перспективи використання досвіду

Щодо перспектив перенесення практики пп «Орлівка – Ісакча» на інші пункти пропуску, учасники обговорення звернули увагу на перспективи морського напрямку. Також зазначили, що залучення інвестицій може дати хороший результат у портовій інфраструктурі, зокрема коли йдеться про концесію, як одну з найбільш поширених форм державно-приватного партнерства в більшості розвинених країн. Згадувались два перші концесійні проєкти в порту «Ольвія» і в Херсоні.

Всі учасники погодились з думкою про те, що досвід Орлівки необхідно поширювати і шукати бізнес-партнерів для того, щоб ефективно вирішувати питання сервісних зон та їх адміністрування на сухопутному кордоні в інших регіонах. Для цього, необхідно забезпечити відповідне нормативне регулювання такої моделі для окремих видів пунктів пропуску, оскільки наразі державно-приватне партнерство можливе фактично лише для портів і аеропортів, але не для наземних пунктів пропуску.

Перспективи розвитку

Зараз існують плани модернізації Орлівки в річковий порт з вокзалом, аби маломірні закордонні судна могли також причалювати до українського берега Дунаю, в той час як українські пасажири будуть мати можливість прямувати по Дунаю за кордон. Наразі гідротехнічні споруди розраховані лише на пором, тож у планах керівництва поромного комплексу створити окремий причал та паркінг для вантажних автомобілів. Таким чином, є підстави та перспективи для перетворення поромного комплексу у туристичний хаб Одещини.

Учасники:

Віталій Нікула, заступник директора ТОВ “Поромний комплекс “Орлівка”

Юрій Лисюк, заступник директора департаменту охорони державного кордону – начальник управління організації прикордонного контролю ДПСУ

Анатолій Сербайло, в.о. директора Департаменту організації митного контролю та оформлення Державної митної служби

Олександр Ніколаєв, Міністерство інфраструктури України

Юрій Дімчогло, радник голови Одеської ОДА

В’ячеслав Топоров, національний координатор проєкту, EU4IBM

Ірина Сушко, виконавчий директор ГО “Європа без бар’єрів”

Павло Кравчук, аналітик ГО “Європа без бар’єрів”

Публікацію підготовлено у рамках проєкту “Посилення діалогу з питань управління кордонами між громадськістю та органами влади”, який здійснюється за підтримки Європейського союзу та Міжнародного Фонду “Відродження” в межах грантового компоненту проєкту EU4USociety. Матеріал відображає позицію авторів і не обов’язково відображає позицію Міжнародного фонду “Відродження” та Європейського Союзу.

01030 Київ, Україна
Вул. Пирогова, 10Г
т./факс +38 (044)2386843, 2308376
office.europewb@gmail.com

Сайт створено в рамках Ініціативи з розвитку аналітичних центрів, яку виконує Міжнародний фонд «Відродження» (МФВ) у партнерстві з Фондом розвитку аналітичних центрів (TTF) за фінансової підтримки Посольства Швеції в Україні (SIDA). Відповідальність за зміст сайту несе ГО «Європа без бар’єрів». (С) 2009-2020 ГО «Європа без бар’єрів». Усі права захищено
Flag Counter
Показати
Сховати