Перспективи відкритого неба для українських аеропортів і пасажирів

Україні обіцяють нарешті підписати Угоду про Спільний авіаційний простір з Європейським Союзом.

  • Що принесе ця Угода для української цивільної авіації
  • Чи спростить вона життя українським аеропортам і авіакомпаніям?
  • Чи стане Європа досяжнішою?
  • Які зміни принесе Угода про САП у перспективі двох років? Чи готуються до цих змін українські аеропорти та органи влади?
  • Як вплине САП на українських мандрівників?

Ці та інші питання обговорювали під час організованої “”Європою без бар’єрів онлайн-дискусії “Перспективи відкритого неба для українських аеропортів і пасажирів”, яка відбулася 9 липня 2021 року.

В обговоренні взяли участь: представники Міністерства інфраструктури, Державної авіаційної служби, аеропорту Львів, авіакомпаній, авіаційні експерти та громадські організації.

Учасники нагадали, що мета Угоди про САП – поступове формування спільного авіаційного простору між Європейським Союзом та його державами-членами та Україною, який заснований, зокрема, на ідентичних правилах у сфері безпеки польотів, авіаційної безпеки, управління повітряним рухом, захисту навколишнього середовища, захисту прав споживачів, систем комп’ютерного бронювання, а також соціальних норм в авіаційній галузі. Було обговорено напрямки, які потребують особливої уваги з огляду на підготовку реалізації Угоди про САП, зокрема щодо:

  • Безпеки польотів
  • Перевезення багажу
  • Льотної придатності
  • Наземного обслуговування
  • Вимог сертифікації аеропортів
  • Вимог до персоналу аеропортів

Також учасники зазначили, що триває активна двостороння співпраця на рівні органів авіаційної влади України та країн-членів ЄС. Зокрема, було досягнуто домовленостей щодо збільшення частоти польотів під час регулярних повітряних сполучень між Україною та Австрією, а також Угорщиною і Францією.

Роль аеропортів

Обговорюючи питання впливу Угоди про САП на розвиток регіональних аеропортів, незалежні експерти відзначили важливість співпраці керівництва аеропорту з представниками органів місцевої влади. Вони вважають, що синергія взаємодії має дати ефект, який сьогодні можна спостерігати на прикладі аеропорту Львова. Саме на цьому прикладі можна бачити результат усвідомленого підходу до маркетингу аеропортів, інфраструктури та розробки напрямків польотів.

Важливість наявності інфраструктури важко переоцінити, коли йдеться про готовність авіакомпанії відкрити новий напрямок. Авіакомпанії, на думку експертів, в першу чергу керуватимуться саме рівнем інфраструктури та наявністю аеродрому, а не лише перспективами пасажиропотоку.

Також було відзначено, що успішний розвиток аеропортів залежить порівну від усіх учасників процесу, скажімо аеропорт відповідає за інфраструктуру, органи влади за імплементацію регуляторних документів, що мають узгоджувати всі технічні та економічні стандарти. Загалом, важливо, щоб правове поле в якому працюватиме Україна зі своїми партнерами з ЄС було спільним, а правила зрозумілі для всіх. Так, наприклад, важливо, щоб в Україні ефективно працювала Директива про аеропортові збори, яка дозволяє аеропортам гнучке реагування на кон’юнктуру ринку, а також Директива про доступ до ринку наземного обслуговування.

Ще однією складовою успіху є державна допомога аеропортам і авіакомпаніям, зокрема операційна, маркетингова підтримка. Згідно з дослідженнями міжнародної ради аеропортів, 93% аеропортів світу потребують підтримки. Особливо на таку підтримку розраховують малі регіональні аеропорти. Беззбитковість – це одна із важливих умов безпеки польотів. Накопичувати борги аеропортам неможливо з огляду на суворе законодавство, яке існує в Європі. Саме тому так важливо, щоб авіакомпанії та аеропорти не мали проблем з боргами. В українських реаліях доведеться міняти підхід і шукати таку підтримку.

Чинний закон «Про державну допомогу суб’єктам господарювання», за словами експертів, не завжди дозволяє бізнес-партнерам зрозуміти шляхи отримання такої допомоги. В той час як Угода про САП дає можливість всі питання, що виникають в авіаційній галузі, комплексно вирішити або узгодити.

Найближчі перспективи після підписання Угоди про САП

Також експерти відзначили окремі проблеми, які все ще потребують вирішення напередодні набуття чинності Угодою про САП. Зокрема, йдеться про необхідність впорядкування законодавства про доступ до наземного обслуговування. Зняття бюрократичних перешкод, вважають експерти, ще не означає швидкого заходу іноземних авіакомпаній на авіаринок України. Необхідно створювати належну інфраструктуру. Необхідно розвивати та поширювати модель державно-приватного партнерства у сфері аеропортів та посилювати рівень управління і менеджменту.

Разом з цим, було зазначено про важливість відбору фахівців та підвищення вимог до кадрового забезпечення.

Окрім цього, експерти звернули увагу на важливість розвитку України у напрямку інновацій. Розвиток цивільної авіації, переконують експерти, неможливий без державницького стратегічного підходу, розвитку в напрямку цифровізації та інновацій. Одним із можливих стартапів, які б могла запропонувати Україна є розвиток безпілотних систем у сфері кібербезпеки.

Учасники:

Дмитро Кушпіль, генеральний директор Директорату авіаційного транспорту Міністерства інфраструктури України
Ірина Садловська, начальник управління авіаційних перевезень та міжнародного співробітництва Державіаслужби України
Ірина Шевчук, заступник начальника управління- начальник відділу організації та контролю авіаперевезень Державіаслужби України
Данило Давидов, начальник відділу міжнародного співробітництва Державіаслужби України

Аеропорти:
Олег Коцюба, директор аеропорту “Ужгород”
В’ячеслав Чеглатонєв, комерційний директор аеропорту “Одеса”
Максим Волошин, директор з розвитку авіаційної діяльності МА “Бориспіль”
Ярослав Бойко, начальник служби розвитку мережі маршрутів МА “Бориспіль”

Експерти:
Євген Трескунов, авіаційний експерт
Кирило Новіков, авіаційний експерт
Ірина Коссе, експертка Інституту економічних досліджень та політичних консультацій
Павло Кравчук, “Європа без бар’єрів”
Ірина Сушко, виконавча директорка, “Європа без бар’єрів”

Публікацію підготовлено у рамках проєкту “Посилення діалогу з питань управління кордонами між громадськістю та органами влади”, який здійснюється за підтримки Європейського союзу та Міжнародного Фонду “Відродження” в межах грантового компоненту проєкту EU4USociety. Матеріал відображає позицію авторів і не обов’язково відображає позицію Міжнародного фонду “Відродження” та Європейського Союзу.

01030 Київ, Україна
Вул. Пирогова, 10Г
т./факс +38 (044)2386843, 2308376
office.europewb@gmail.com

Сайт створено в рамках Ініціативи з розвитку аналітичних центрів, яку виконує Міжнародний фонд «Відродження» (МФВ) у партнерстві з Фондом розвитку аналітичних центрів (TTF) за фінансової підтримки Посольства Швеції в Україні (SIDA). Відповідальність за зміст сайту несе ГО «Європа без бар’єрів». (С) 2009-2020 ГО «Європа без бар’єрів». Усі права захищено
Flag Counter
Показати
Сховати