Сміття на кордоні. Чи можливий чистий кордон з ЄС?

Засміченість є типовою ознакою українського пункту пропуску на західному кордоні. Зазвичай українська частина ПП і територія перед нею значно більш захаращені, аніж на території країни-сусіда. Це негативно впливає на імідж країни, шкодить екології, створює різноманітні інші ризики, і просто неприємно для мандрівників і співробітників служб охорони кордону, які це постійно бачать.

Чи можливо вирішити проблему сміття на кордоні, і що для цього потрібно зробити? “Європа без бар’єрів” запросила обговорити ці питання представників Державної митної служби, Державної
прикордонної служби, Укравтодору, Національної поліції, представників ОТГ, міських і регіональних адміністрацій, обласних рад, незалежних експертів.

Нижче наведено ключові тези з обговорення.

Хто відповідає за сміття

Ключовим для розуміння цього питання є поняття балансоутримувача – за сміття відповідає той, хто відповідає за певну територію. Постанова від 22 лютого 1994 р. № 100 Кабінету міністрів регулює розподіл обов’язків між різними службами на кордоні. Згідно з нею, Державна митна служба утримує пункти пропуску і відповідає за прибирання сміття на території ПП.

Укравтодор опікується прибиранням доріг і їхніх узбіч перед територією ПП.

Також, якщо ПП лежить впритул до населеного пункту, територія перед ПП може належати до сфери компетенції громади.

Державна прикордонна служба не має обов’язку боротися зі сміттям, однак фактично прикордонники часто змушені виступати суб’єктами ініціативи у питанні прибирання.

Чому боротьба зі сміттям не вдається

Серед факторів, які заважають ефективно протидіяти проблемі засмічення, є такі:

Брак фінансування – так, Держмитслужба у 2011-2017 роках не отримувала коштів за цією статтею. Волинський автодор витрачає на прибирання доріг перед ПП 4% всього річного бюджету на дороги.

Організаційний фактор – через відсутність врегулювання черг мандрівники бояться відходити від авто, щоб викинути сміття до призначеного для цього місця. Коли черга велика, “виробництво” у ній сміття значно перевищує спроможності інфраструктури чистоти.

Екологічна – проблема сміття на ПП є частиною більшої проблеми сміття в Україні. Сміття немає куди вивозити, бракує сміттєвих полігонів і сміттєпереробних заводів.

Пропозиції до покращення та позитивні практики

Інформаційна кампанія. В Одеській області вздовж доріг вивішують “демотиваційні” білборди, які спонукають мандрівників не смітити перед КПП.

Посилення покарання. На думку деяких учасників дискусії, ситуацію на краще можуть змінити суттєві грошові штрафи за викидання сміття. Водночас існують певні застереження. Зокрема, у такого рішення є конфліктогенний потенціал. Поліції часто бракує сил навіть для того, аби просто регулювати чергу, яка складається з великої кількості злих і роздратованих людей. Сумнівно, що вона зможе вона ефективно зупиняти порушників. Тому такий варіант, можливо, варто супроводити ще й розширенням повноважень поліції та прикордонної служби, яке би дозволило швидко й ефективно застосовувати адміністративне покарання (накладати штраф).

Укладання договору з КП. Волинська служба автомобільних доріг уклала через Прозоро договір із комунальним підприємством, яке обслуговує відрізок у 4-5 км перед ПП. Такий варіант ефективніший і дешевший за прибирання силами самого Укравтодору.

Вирішення проблеми черг. Сміття утворюється через черги і неналежні умови в чергах. Якщо прибрати черги, буде знято і проблему сміття. Такої точки зору дотримувались деякі учасники дискусії.

Також в перебігу дискусії підняли питання про необхідність розробки Концепції функціонування прикордонних районів, яка би дозволила комплексно врегулювати усі проблеми, пов’язані з профілактикою, прибиранням і вивезенням сміття у прикордонній зоні.

Перелік учасників дискусії

Державна митна служба України

Інна Радченко, в.о. Директора Департаменту адміністративно-господарської діяльності

Олена Коваленко, Головний державний інспектор відділу обліку та експлуатації нерухомого майна Департаменту адміністративно-господарської діяльності

Укравтодор

Василь Рурич, Заступник начальника Служби автомобільних доріг у Закарпатській області

Дмитро Рибалка, Начальник Служби автомобільних доріг в Одеській області,

Руслан Станіщук, заступник керівника Служби автомобільних доріг у Львівській області

Анатолій Посполітак, Начальник Служби автомобільних доріг у Волинській області

Юрій Бучка – заступник начальника Служби автомобільних доріг у Чернівецькій області

Державна прикордонна служба України

Юрій Лисюк, генерал-майор, Начальник управління прикордонного контролю Департаменту охорони державного кордону

Волинська ОДА

Кухарик Валентин Іванович, керівник підрозділу Управління екології та природних ресурсів

Олег Токарєв, керівник департаменту ЖКГ

Сушик Валентин Григорович, керівник підрозділу Управління з питань оборонної роботи та взаємодії з правоохоронними органами

Львівська ОДА

Інна АнтонівІнна АнтонівннОлександра Азархіна, Директорка Команди підтримки реформ при Укравтодорі Олещук Олена Євгенівна, т.в.о. директора Департаменту розвитку та експлуатації ЖКГ

Мік Тарас Богданович, начальник відділу житлової політики та житлових будинків ОСББ Департаменту розвитку та експлуатації ЖКГ

Закарпатська ОДА

Білак Олександр Павлович, Начальник Управління єврорегіональної співпраці

Гайдур Михайло Іванович, Заступник директора Департаменту екології та природних ресурсів

Закарпатська обласна рада

Цебер Роланд Іванович, радник голови

Чернівецька ОДА

Ахтимійчук Іван Іванович, Начальник відділу економічного аналізу та комунального господарства Управління ЖКГ

Чернівецька обласна рада

Прохорова-Скрипа Оксана Сергіївна

Одеська ОДА

Лупашко Анатолій Федорович, Заступник директора-Начальник Управління житлової політики та енергоефективності Департаменту систем життєзабезпечення та енергоефективності

Луцький прикордонний загін

Роман Колачик, офіцер відділу прикордонного контролю штабу Луцького прикордонного загону

Незалежні експерти

Юрій Танасійчук, ГО Фундація Галичани (Львів)

Ірина Сушко, виконавчий директор ГО “Європа без бар’єрів”

Павло Кравчук, аналітик ГО “Європа без бар’єрів”

Публікацію підготовлено у рамках проєкту “Посилення діалогу з питань управління кордонами між громадськістю та органами влади”, який здійснюється за підтримки Європейського союзу та Міжнародного Фонду “Відродження” в межах грантового компоненту проєкту EU4USociety. Матеріал відображає позицію авторів і не обов’язково відображає позицію Міжнародного фонду “Відродження” та Європейського Союзу.

Більше про проблеми та шляхи рішень для західного кордону України:

“Дорожня карта рішень для шенгенського кордону України”

«Кордон 777. Сучасні проблеми Шенгенського кордону України»

На фото: прибирання сміття поблизу ПП Порубне, Чернівецька область, 2021 рік

01030 Київ, Україна
Вул. Пирогова, 10Г
т./факс +38 (044)2386843, 2308376
office.europewb@gmail.com

Сайт створено в рамках Ініціативи з розвитку аналітичних центрів, яку виконує Міжнародний фонд «Відродження» (МФВ) у партнерстві з Фондом розвитку аналітичних центрів (TTF) за фінансової підтримки Посольства Швеції в Україні (SIDA). Відповідальність за зміст сайту несе ГО «Європа без бар’єрів». (С) 2009-2020 ГО «Європа без бар’єрів». Усі права захищено
Flag Counter
Показати
Сховати