Транскордонний потенціал залізниці

В контексті західного кордону залізничний транспорт є найшвидшим і найнадійнішим способом перетину кордону для мандрівників. Водночас, можливість перетнути кордон із ЄС залізницею – радше виняток, а не правило. Чи варто сподіватися на зміни ситуації найближчими роками? Це, а також питання наявних та перспективних маршрутів, планів розбудови транскордонної залізничної інфраструктури та потенціалу «покинутих» ліній обговорювали під час організованої “Європою без бар’єрів” дискусії, яка відбулася 31 серпня.

Учасники погодились з тим, що налагоджений діалог між різними гілками влади – це перший необхідний крок для розвитку міжнародного залізничного сполучення. В Україні залізничні перевезення розглядаються в контексті соціальних проєктів, а не як бізнес-плани, тому впровадження таких проєктів може тривати довго, оскільки тривалим і недостатнім є виділення коштів з державного бюджету.

Наразі Укрзалізниця розробляє три проєкти сполучення у прикордонні: Львів-Скнилів-Мостиська, Чоп-Ужгород, і Ковель-Ягодин, які будуть фінансуватись із державного бюджету.

Щодо Волинської області, було згадано про напрямок Ковель-Брест та важливість розвитку напрямку Ковель-Дорогуськ.

У фокусі обговорення також перебувало сполучення Здолбунів – Хелм. Після кількох років експлуатації він був визнаний неприбутковим, з покриттям витрат лише на 40%. Згідно з оцінками Укрзалізниці, цим напрямком переважно користувались громадяни України всередині країни, не перетинаючи кордон. До того ж, проблеми для роботи напрямку створювали польські вимоги до оподаткування надлишків палива в баках.

Також до обговорення потрапило питання відновлення руху Інтерсіті «Київ-Перемишль», який не працює вже понад рік. Було зазначено, що Укрзалізниця чекає на погодження всіма сторонами, зокрема і польською стороною, дозволу на рух потяга.

Також під час дискусії згадувався проєкт залізничного сполучення на кордоні України та Польщі, а саме в напрямку Загуж-Хирів-Нижанковичі-Перемишль. За словами експертів, має відбутись зустріч з польською стороною, яка має підтвердити зацікавленість країни у відновленні цього сполучення. Загалом, Польща готова виділити на проєкт близько 60 мільйонів злотих, але лише після того, як отримає підтвердження від української сторони про готовність долучитись до робіт на своїй стороні.

Також зазначалось, що Укрзалізниця не проти відновлення цього маршруту, але коштів на це немає. Незалежні експерти, що адвокатують відновлення руху на цій ділянці розробили дорожню карту з обґрунтуванням доцільності відновлення цього сполучення для того, аби надалі залучити фінансування інвесторів на цей проєкт.

Окрема гілка обговорення була присвячена залізничному сполученню з Румунією, де, за оцінками експертів, бракує пасажирських перевезень. Зокрема, у фокус уваги потрапили напрямки між Діловим і Тереслою та напрямком до Бухареста. Експерти закликали шукати кошти на фінансування нових напрямків не лише з державного бюджету, але й за рахунок коштів міжнародної технічної допомоги. А плани по розбудові чи відновленню залізничного сполучення включати до транспортних стратегій з обґрунтуванням їх потреб підтримки і розвитку.

Учасники погодились з тим, що відновлення міжнародних сполучень має стати одним із пріоритетів роботи Укрзалізниці та Мінінфраструктури разом з удосконаленням комунікації між усіма стейкхолдерами процесу, як з формуванням стратегії розвитку транскордонного сполучення , так і з прийняттям рішень у цій сфері.

Учасники:

Олена Гаркавенко, Керівник експертної групи з розвитку інфраструктури та логістики, Директорат залізничного транспорту, Міністерство інфраструктури України

Ігор Чуліпа, заступник голови Волинської ОДА

Тетяна Матвійчук, начальник відділу зв’язку управління транспорту та зв’язку Волинської ОДА

Степан Рудницький, начальник управління транспорту та зв’язку Львівської ОДА

Дмитро Якимець, ГО “Західноукраїнський ресурсний центр”

Віктор Гальчинський, ГО “Лінія 102”

Дмитро Шульга, дисректор Європейської програми, МФ Відродження

Ірина Сушко, виконавчий директор ГО “Європа без бар’єрів”

Павло Кравчук, аналітик ГО “Європа без бар’єрів”

Публікацію підготовлено у рамках проєкту “Посилення діалогу з питань управління кордонами між громадськістю та органами влади”, який здійснюється за підтримки Європейського союзу та Міжнародного Фонду “Відродження” в межах грантового компоненту проєкту EU4USociety. Матеріал відображає позицію авторів і не обов’язково відображає позицію Міжнародного фонду “Відродження” та Європейського Союзу.

01030 Київ, Україна
Вул. Пирогова, 10Г
т./факс +38 (044)2386843, 2308376
office.europewb@gmail.com

Сайт створено в рамках Ініціативи з розвитку аналітичних центрів, яку виконує Міжнародний фонд «Відродження» (МФВ) у партнерстві з Фондом розвитку аналітичних центрів (TTF) за фінансової підтримки Посольства Швеції в Україні (SIDA). Відповідальність за зміст сайту несе ГО «Європа без бар’єрів». (С) 2009-2020 ГО «Європа без бар’єрів». Усі права захищено
Flag Counter
Показати
Сховати