Як Україна готується до Угоди про “відкрите небо”

Публікуємо відповідь Державної авіаційної служби на запит аналітичного центру “Європа без бар’єрів” щодо впровадження Плану заходів з підготовки до запровадження спільного авіаційного простору України з ЄС, укладення двосторонніх угод про повітряне сполучення з країнами ЄС, підготовки до підписання Угоди про САП після виходу Британії з ЄС.

****

За результатами розгляду Вашого запиту на інформацію від 17.02.2020 № 136/1/20-п повідомляємо наступне.

Щодо пункту 1 Вашого запиту стосовно заходів, вжитих Державною авіаційною службою України з метою впровадження пунктів 1-3 Плану заходів з підготовки до запровадження спільного авіаційного простору України з Європейським Союзом і його державами-членами, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 8 лютого 2017 р. № 88-р., інформуємо, що Статтею 137 «Авіаційний транспорт» та пунктом (3) Авіаційний транспорт Додатка XXXII до Угоди про асоціацію між Україною та ЄС до Глави 7 «Транспорт» Розділ V «Економічна та галузева співпраця» передбачено укладення Угоди про САП, яка була остаточно узгоджена сторонами та парафована 28 листопада 2013 року в м. Вільнюс.

В рамках підготовки до укладення згаданої Угоди, Міністерством інфраструктури України свого часу було розроблено відповідний пакет документів про уповноваження тодішнього Міністра інфраструктури України В. Омеляна на підписання Угоди та листами від 10.05.2016 № 2615/13/14-16 та № 2616/13/14-16 надіслано на погодження до Мінсоцполітики, МЗС, Мінфіну, Мінекономрозвитку, ДФС та Антимонопольного комітету. Було отримано погодження від усіх причетних центральних органів виконавчої влади, окрім МЗС, на думку якого, зважаючи на відсутність у сторони ЄС узгодженої редакції пункту 31 «Територія» статті 2 «Визначення» про територіальне застосування зазначеної Угоди, схвалення такого проекту акта вбачалося передчасним.

В свою чергу, Представництво України при ЄС у листі від 04.03.2019 №3111/311-300-475 повідомляло про результати зустрічі з представниками Директорату з питань «Мобільності і транспорту» Європейської Комісії, під час якої обговорювалось питання перспектив підписання Угоди про САП після виходу Британії з ЄС. В першу чергу було наголошено на тому, що Європейська Комісія налаштована на якнайскоріше підписання Угоди про САП після виходу Великої Британії з ЄС. Підготовка Угоди про САП до підписання з європейської сторони буде координуватись представництвом головуючої в ЄС на той момент країни. Після виходу Великої Британії з ЄС, ця країна вже не зможе впливати на рішення щодо підписання чи не підписання цієї Угоди. Окремо зауважено на тому, що після підписання Угода про САП не зможе застосовуватись тимчасово у розумінні Віденської Конвенції про право міжнародних договорів, оскільки потребуватиме ратифікації державами-членами ЄС.

Міністерство закордонних справ України листом від 17.02.2020 № 311/13-300-259 повідомило, що за результатами зустрічі Президента України В. Зеленського з Європейським комісаром з питань сусідства та розширення Олівером Варгеї 12 лютого ц.р. одним із пріоритетів співпраці на поточний рік визначено підписання Угоди про САП. Зокрема, запропоновано такий подальший алгоритм дій:

1. узгодження Європейською Комісією прийнятного формулювання щодо аеропорту Гібралтар з Іспанією;

2. передача проєкту Угоди про САП на погодження українській стороні;

3. погодження та переклад проєкту українською стороною; започаткування Європейською Комісією процедури схвалення Угоди про САП Радою ЄС;

4. підписання Угоди про САП одночасно представниками усіх 27 держав-членів ЄС та Україною (наприклад, під час саміту Східного партнерства орієнтовно в червні ц.р.);

5. ратифікація Угоди про САП усіма державами-членами ЄС та Україною.

Європейська Комісія очікує, що Рада ЄС погодиться на схвалення без змін парафованого в 2013 році проєкту Угоди про САП, включаючи додатки та переліки актів законодавства ЄС. За бажанням України, оновлення додатків до Угоди про САП може відбутися вже на першому засіданні Спільного Комітету в рамках САП.

Щодо стану виконання пунктів 4-8 вищезазначеного Плану заходів надаємо відповідну інформацію:

Відповідно до пункту 1§ 44 глави 4 Регламенту Кабінету Міністрів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18 липня 2007 року № 950 (зі змінами),  проєкт Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо удосконалення порядку розроблення, прийняття та впровадження авіаційних правил України» листом Державіаслужби від 05.02.2020 № 1.14-790-20 подано до Міністерства юстиції України для проведення правової експертизи;

Наказ Державної авіаційної служби України від 06 листопада 2017 року № 849 «Про затвердження Авіаційних правил України «Технічні вимоги та адміністративні процедури для сертифікації аеродромів», зареєстрований у Міністерстві юстиції України 28 грудня 2017 року за № 1574/31442 (Регламент Європейської комісії від 12 лютого 2014 року № 139/2014);

Наказ Державної авіаційної служби України від 05 липня 2018 року № 682 «Про затвердження Авіаційних правил України «Технічні вимоги та адміністративні процедури щодо льотної експлуатації в цивільній авіації», зареєстрований у Міністерстві юстиції України 27 вересня 2018 року за № 1109/32561 (Регламент Європейської комісії від 05 жовтня 2012 року № 965/2012);

Наказ Державної авіаційної служби України від 20 липня 2017 року № 565 «Про затвердження Авіаційних правил України «Технічні вимоги та адміністративні процедури для льотних екіпажів цивільної авіації», зареєстрований у Міністерстві юстиції України 28 серпня 2017 року за № 1056/30924 (Регламент Європейської комісії від 03 листопада 2011 року № 1178/2011).

Щодо пункту 2 Вашого запиту повідомляємо, що на сьогоднішній день відсутні будь-які обмеження щодо кількості призначених авіапідприємств, рейсів, а також пунктів під час здійснення регулярного повітряного сполучення між Україною та наступними державами-членами ЄС: Австрією, Болгарією, Грецією, Естонією, Ірландією, Іспанією, Литовською Республікою, Люксембургом, Республікою Польща, Румунією, Словенією та Словацькою Республікою.

Державною авіаційною службою України на постійній основі здійснюються заходи щодо подальшої лібералізації ринку повітряних перевезень з іншими державами-членами ЄС. Позиція Державної авіаційної служби України полягає у знятті всіх наявних обмежень щодо здійснення регулярного повітряного сполучення, проте, деякі держави-члени ЄС не готові до зняття вищезазначених обмежень на двосторонньому рівні до моменту підписання Угоди про САП, або повідомляють про можливість обговорення питання зняття таких обмежень лише за умови наявності запитів від українських авіакомпаній за конкретними маршрутами, тобто з метою задоволення зростаючого попиту на перевезення. Враховуючи вищенаведене, здійснюється робота щодо поступового зняття обмежень.

 Так, зокрема протягом 2019 року авіаційні власті України та Нідерландів шляхом листування досягли згоди щодо можливості призначення одного додаткового авіаперевізника з кожної сторони з метою здійснення авіаперевезень за регіональними маршрутами між двома країнами (лист Державіаслужби від 07.02.2019 № 1.21-849-19 та лист авіаційних властей Нідерландів від 12.03.2019 № IENW/BSK-2019/33162).

Крім того, авіаційні власті України та Франції шляхом листування досягли згоди щодо збільшення кількості рейсів за маршрутом Київ – Париж до 18 рейсів на тиждень (лист Державіаслужби від 07.02.2019 № 1.21-850-19 та лист авіаційних властей Франції від 12.02.2019 № 19-008/DTA/SDT).

Також досягнуто згоди на рівні авіаційних властей України та Франції щодо можливості призначення одного додаткового  авіаперевізника з кожної сторони, зокрема української авіакомпанії «СКАЙАП», з метою здійснення регулярних повітряних перевезень за маршрутами Київ – Париж (3 рейси на тиждень), Харків – Париж (3 рейси на тиждень), Київ – Ніцца (2 рейси на тиждень) (лист Державіаслужби від 04.03.2019 № 1.21-1453-19 та лист авіаційних властей Франції від 07.03.2019 № 19-020/DTA/SDT).

Досягнуто домовленостей на рівні авіаційних властей України та Швеції щодо визначення додаткового пункту Гетеборг на території Швеції для виконання регулярних повітряних перевезень призначеними авіапідприємствами обох країн.

На рівні авіаційних властей України та Чеської Республіки досягнуто домовленостей щодо визначення додаткового пункту Пардубіце на території Чеської Республіки для виконання регулярних повітряних перевезень призначеними авіапідприємствами обох країн (лист-пропозиція Державної авіаційної служби України від 07.05.2019 № 1.21-3084-19, лист-згода авіаційних властей Чеської Республіки від 14.05.2019 № 86/2019-220-LD/2).

Крім того, 20 червня 2019 у м. Рейк’явік (Ісландія) відбулися переговори на рівні авіаційних властей України та Ісландії, за результатами яких: сторонами було прийнято рішення щодо доцільності укладення Угоди між Кабінетом Міністрів України та Урядом Ісландії про повітряне сполучення (далі – Угода). З цією метою сторони дійшли згоди розпочати роботу над проектом Угоди, його остаточним узгодженням та виконанням усіх необхідних внутрішньодержавних процедур, необхідних для її підписання та набрання чинності у майбутньому. Також сторони дійшли згоди, що у тексті проекту Угоди будуть закріплені положення про відсутність обмежень щодо частоти, пунктів відправлення/прибуття на територіях обох країн для здійснення регулярного повітряного сполучення, а також кількості  авіапідприємств, які можуть бути призначенні для здійснення таких рейсів.

За результатами вищезазначених переговорів були встановлені усі необхідні умови, що дозволяють, у разі зацікавленості авіаперевізників з обох сторін, а також європейських авіаперевізників, здійснювати пряме регулярне повітряне сполучення між Україною та Ісландією.

Щодо пункту 3 Вашого запиту інформуємо, що після вирішення неузгодженого зі стороною ЄС питання щодо Гібралтару необхідно буде розпочати виконання внутрішньодержавних процедур з підготовки Угоди про САП до підписання, а саме отримання відповідних повноважень на її підписання Міністром інфраструктури України, що буде здійснюватися Міністерством інфраструктури України відповідно.

Оригінал

01030 Київ, Україна
Вул. Пирогова, 10Г
т./факс +38 (044)2386843, 2308376
office.europewb@gmail.com

Сайт створено в рамках Ініціативи з розвитку аналітичних центрів, яку виконує Міжнародний фонд «Відродження» (МФВ) у партнерстві з Фондом розвитку аналітичних центрів (TTF) за фінансової підтримки Посольства Швеції в Україні (SIDA). Відповідальність за зміст сайту несе ГО «Європа без бар’єрів». (С) 2009-2020 ГО «Європа без бар’єрів». Усі права захищено
Flag Counter
Показати
Сховати