2018 – рік лоукостерів: понад 30 нових напрямків

the-plane-3755173_1920

2018 рік цілком може увійти в історію українського авіаринку як “рік лоукостерів”, пише Центр транспортних стратегій у матеріалі «Рік лоукостерів: Як низькобюджетні авіакомпанії розширювали присутність в Україні». «Європа без бар’єрів» пропонує ознайомитися з підсумком найуспішнішого для лоукостерів року в Україні в перекладі українською.

Крім гучного і очікуваного багатьма приходу Ryanair, цього року суттєво наростив свою присутність Wizz Air. Можливо, ми ще не стали свідками повноцінної цінової “битви” між цими двома авіакомпаніями, але таке сусідство конкурентів не може не тішити. А на тлі гігантів продовжували працювати і навіть дещо розширювати маршрутну мережу менші компанії.

“2018 рік є, без перебільшення, знаковим роком для українського ринку авіаційних послуг. Довгий шлях надскладних переговорів, пошуку компромісів, активне протистояння мені особисто в публічній площині, судові позови – все це зараз у минулому, – коментує підсумки авіаційного року міністр інфраструктури Володимир Омелян. – Зараз я особисто дуже щасливий, що мені вдалося переламати монополію на ринку авіапослуг України й запровадити абсолютно прозорі та європейські правила гри. Нами як державою створені умови для чесної конкуренції, а все інше регулює ринок. Як результат – в Україну зайшла найбільша лоукост-авіакомпанія Європи – Ryanair. Інший великий перевізник, Wizz Air, оголосив про створення дочірньої компанії в Україні, що дасть можливість виконувати внутрішні рейси. Створена українська авіакомпанія SkyUP. Ті перевізники, які вже працювали на українському ринку, змушені переглядати свою цінову політику в бік зменшення”.

Ryanair 

Хоча власне прихід на ринок ірландського лоукост-гегемона був давно очікуваним, дата першого рейсу виявилася сюрпризом. Замість анонсованих кінця жовтня-початку листопада 2018 року перший рейс був призначений на початок вересня. Та ще й за маршрутом, якого спочатку не було в списку українських напрямків Ryanair. Після майже двох років переговорів і скасування анонсованих на 2017 рік рейсів, скандалів навколо аеропорту Бориспіль і втручання уряду, 3 вересня 2018 року в столиці приземлився борт першого регулярного рейсу Ryanair Берлін-Київ-Берлін. Його заповненість склала близько 96%. Варто зазначити, що продаж квитків на цей рейс стартував на початку квітня, хоча слот для даного рейсу Бориспіль погодив вже в процесі.

З 28 жовтня по 2 листопада відбувся “великий розліт” Ryanair з Києва та Львова відразу за 16-ма напрямками до 7 країн Європи. До речі, саме в листопаді лоукостер побив власний рекорд пасажиропотоку, перевізши за місяць 10,1 млн пасажирів на всіх своїх напрямках.

На 2019-й у ірландського перевізника також грандіозні плани щодо України. По-перше, в квітні-травні стартують нові рейси в Манчестер, Афіни, Софію, Пафос і Дублін. По-друге, з лютого з України почне літати Laudamotion – австрійська “дочка” Ryanair з маршрутом Київ-Відень.

Однак, як стало ясно після переговорів комерційного директора Ryanair Девіда О’Брайана з міністром інфраструктури України і президентом України, і на цьому ірландці зупинятися не збираються. Компанія активно вивчає можливість запуску рейсів в інші міста країни. У “шорт-листі” можливих нових аеропортів – Харків, Херсон, Одеса.

Wizz Air

Угорський лоукостер влітку 2018 року відзначив 10-річчя роботи на ринку України. Разом з рейсом Львів – Франкфурт (Хан), що стартував 14 грудня, Wizz Air до кінця року обслуговує 36 напрямів з України, 18 з яких були відкриті в 2018 році.

Київ отримав чотири додаткові маршрути – в Лісабон, Таллінн, Берлін, Відень. Також перевізник перевів рейс до Франкфурта, який до цього виконувався в аеропорт Хан, в головний аеропорт німецького міста. Зі Львова цього року Wizz Air почав літати в Дортмунд (після 4-річної перерви), Гданськ, Катовіце, Лондон (Лутон), Вільнюс, Братиславу і Франкфурт (Хан).

Проте головною подією стало повернення лоукостера до Харкова. Найбільше місто східної України довгий час було обділене увагою бюджетних авіакомпаній, і тільки в квітні угорська авіакомпанія відновила свою роботу там, запустивши рейс Харків-Дортмунд. Влітку стартував рейс до Катовіце, восени – до Гданська, Вроцлава, Лондона (Лутон) і Відня.

У Wizz Air кажуть, що конкуренції з Ryanair не бояться – навпаки, сподіваються, що активність лоукостерів стимулюватиме українців більше літати. Однак вже на наступний день після того, як ірландці оголосили про запуск нових рейсів з Києва навесні, відбулася зустріч президента України Петра Порошенка і міністра інфраструктури Володимира Омеляна з генеральним директором авіакомпанії Джозефом Вараді. Під час неї топ-менеджер угорського перевізника озвучив намір відновити роботу дочірньої компанії Wizz Air Ukraine, що припинила свою діяльність у квітні 2015 року. У перспективі лоукостер має намір розмістити 20 своїх літаків на базах в різних містах України.

Правда, остаточне рішення щодо Wizz Air Ukraine ще не ухвалено. Головні проблеми, які заважають компанії перезапустити свій український проект, це обмеження на переміщення валюти, нюанси оподаткування і необхідність ліцензування перевезень повітряним транспортом відповідно до американських або європейських норм безпеки польотів. “Це проблеми, вирішення яких дасть нам підставу розуміти, що ми не наступимо на ті само граблі, що й минулого разу”, – говорить Вараді.

На 2019 рік вже анонсовані такі нові напрямки Wizz Air: Рига, Білун, Бремен, Краків – з Києва, Копенгаген – зі Львова, Краків – з Харкова. Для цього в Києві буде розміщений ще один літак авіакомпанії, після чого її загальний флот тут досягне 4 одиниць.

Крім того, в міністерстві закордонних справ Угорщини пропонують організувати рейс Будапешт-Львів, який би обслуговувала саме Wizz Air. Також авіакомпанію називають одним з можливих “клієнтів” аеропорту Ужгород – якщо, звичайно, уряду вдасться вирішити питання з диспетчерським обслуговуванням повітряної гавані (Примітка: буквально через кілька годин після виходу статті Украерорух повідомив, що пройшов сертифікацію EASA, яка дозволить українському провайдеру отримати від Словаччини дозвіл обслуговувати рейси до аеропорту Ужгород, які мусять проходити через словацький повітряний простір).

Інші

У 2018-му розширювала свою діяльність в Україні італійсько-албанська авіакомпанія Ernest Airlines, яка почала польоти в грудні 2017-го (зі Львова до Мілана (Бергамо), Неаполь і Венецію і з Києва – в Мілан (Бергамо) і Неаполь). У червні Ernest доповнив список своїх маршрутів ще одним рейсом до Мілана (цього разу в аеропорт Мальпенса) і Рима зі Львова і в Болонью – з Києва, а в жовтні відбулися перші рейси авіакомпанії в Рим і Мілан (Мальпенса) з аеропорту Київ.

Цього року перевізник зазнавав труднощів з флотом, оскільки мав у розпорядженні всього два літаки (Airbus A319-100 і A320-200) і навіть змушений був і продовжує орендувати повітряні судна в інших авіакомпаній. Однак на початку грудня компанії вдалося викупити новий Airbus A320-214, від якого відмовився замовник, так що тепер флот компанії складається з трьох літаків.

До речі, як можна зрозуміти зі слів комерційного директора Ryanair Девіда О’Брайана, саме Ernest завадив ірландцям запустити сполучення між Італією і Україною, отримавши вільну квоту.

Наступного року Ernest намір розширити географію польотів з України, зокрема, запустити рейси з Києва до Генуї, а також почати літати з нового для себе аеропорту Харків (в Рим і Мілан (Мальпенса).

Також, завдяки розширенню взаємної квоти на польоти між Україною та Туреччиною, новий рейс з Києва (Жуляни) в Ізмір 9 липня запустила Pegasus Airlines. Крім зазначеного напрямку, перевізник літає з Києва та Одеси в Анкару, зі Львова, Харкова та Запоріжжя – в Стамбул.

Таким чином, зараз другий київський аеропорт – Жуляни – обслуговує одразу три лоукостери. А ось flydubai, яка також позиціонує себе як лоукостер, у вересні оголосила про переведення своїх щоденних рейсів з аеропорту Києва в аеропорт Бориспіль. Останньому це, до речі, дозволить, укупі з рейсами Ryanair, забезпечити рентабельність терміналу F, який планують розконсервувати навесні 2019 року.

Гібридний лоукостер

Також аеропорт Київ імені Сікорського став домівкою для нової української авіакомпанії, що позиціонує себе як гібридний лоукостер. Створення SkyUP міністр інфраструктури Володимир Омелян анонсував ще минулого року. У грудні 2017-го обіцянки міністра набули конкретних обрисів, проте виявилося, що заходить на український ринок не зовсім лоукостер, а чартерний перевізник, афілійований з туроператором Join UP!, спочатку націлений на виконання перельотів з найбільших міст України на курорти Туреччини, Єгипту , Кіпру, ОАЕ. Перший рейс авіакомпанії був виконаний 21 травня 2018 року з аеропорту Київ до Шарм-ель-Шейха.

Разом з тим, у компанії з самого початку не відмовлялися від ідеї недорогих внутрішніх перевезень, які і повинні були стати “фішкою”, анонсованою міністром. Перельоти з Києва, Львова та Харкова до Одеси SkyUP планував запустити в квітні-травні 2018 року, проте старт цих рейсів спочатку відкладався до осені-зими 2018 року, а тепер – до весни 2019 го, причому, тепер зі списку зник Львів. Літати в Одесу з Києва і Харкова перевізник планує протягом літнього сезону, починаючи з 2 червня. Схоже, що на цей раз початок польотів по Україні все ж відбудеться – продаж квитків стартував, причому їх вартість починається від 490 грн (тобто, приблизно стільки ж, скільки і квиток на поїзд).

Крім внутрішніх рейсів, по завершенні курортного сезону SkyUP анонсувала і свої перші міжнародні регулярні рейси. У жовтні відкрився продаж квитків на рейси в Тбілісі, Софію, Барселону і Попрад з Києва. Причому перші два стартують вже до Нового року: Київ-Тбілісі – 27 грудня, Київ-Софія – 28 грудня. Решта три почнуть виконуватися в січні.

А вже в травні-червні перевізник почне літати зі столиці України в Батумі, Ларнаку, Ріміні, Неаполь, на Сицилію (Катанья), Аліканте, Тенеріфе, Пальму-де-Майорку. Вартість квитків на більшість рейсів стартує від 1,5 тис. грн. Ціна квитка на найтриваліший рейс – Київ-Тенеріфе – починається від 5,2 тис. грн.

Однак тарифну політику авіакомпанії складно назвати політикою лоукостера: судячи з системи бронювання, ціна на квитки стабільна, незалежно від дати купівлі, крім того, порівняння ціни SkyUP на деяких напрямках показує, що перевізник програє лоукостерам, які вже літають за цими напрямками, хоча й пропонує квитки дещо дешевші, ніж класичні авіакомпанії.

Кілька слів про флот SkyUP. Зараз він складається з трьох Boeing 737-800 NG і одного Boeing 737-700 NG. Раніше керівництво компанії анонсувало отримання до кінця 2018 року ще одного повітряного судна.

Цікаво, що один зі своїх літаків компанія має намір пофарбувати в ліврею футбольного клубу “Шахтар”, так як є його офіційним перевізником. Коли борт не буде зайнятий перевезенням футболістів, його будуть задіювати на звичайних регулярних і чартерних рейсах. Однак поки – це лише плани.

Також варто зазначити, що SkyUP підписала контракт з Boeing на поставку п’яти нових 737 MAX до 2023 року, правда першим в країні володарем літака цього типу компанія все ж не стане – її обігнала МАУ, яка анонсувала їх отримання вже в 2019-му.

Що далі?

За словами міністра інфраструктури, сьогодні активно користуються послугами авіакомпаній лише 5% українців, тому потенціал для розвитку ринку – величезний. Він вважає, що за десять років “привчити” літати можна буде кожного другого українця. “Наша мета – щоб це було в десять разів більше, 50%, вже до 2030 року. Я вірю, що ця цифра досяжна”, – говорить міністр.

Щодо найближчих перспектив чиновник зберігає стриманий оптимізм, зазначаючи, що 30% зростання ринку авіаперевезень щороку не може зберігатися нескінченно – після революційного розвитку ринок поступово перейде до еволюційного.

“Що стосується присутності лоукостерів у регіональних аеропортах, для цього необхідно дві умови: злітно-посадкова смуга і політика аеропорту, який зацікавлений в залученні нових авіакомпаній. МІУ не втручається в господарську діяльність аеропортів. Ми створюємо правила, а завдання аеропортів – вміти ними користуватися. але особисто мені хотілося б бачити бюджетні авіакомпанії в аеропорті Дніпра, Миколаєва, Ужгорода та Херсона. Південь України важливий як раз тим, щоб наші громадяни, які живуть в російському гетто в Криму, мали б можливість зручного авіаційного сполучення як з іншими містами України, так і з країнами Європи. Інфраструктура об’єднує, і ми залишаємося вірними цьому мотто”, – запевняє Омелян.


Пов’язані матеріали:

Опитування “Бар’єри між Україною і ЄС у вимірі цивільної авіації”

Відкрите небо: коли літати зможе кожен. Звіт

Кожен восьмий українець планує почати літати після появи на ринку нових лоукостів – опитування

Авіаційний вектор Східного Партнерства: оцінка прогресу України, Молдови та Грузії у наближенні до авіаційного законодавства ЄС

Кабмін схвалив розроблений за участі ЄББ План заходів щодо спільного авіаційного простору з ЄС

Аналітичний звіт “Перспективи приєднання України до спільного авіаційного простору ЄС”

Звіт з круглого столу “Чи бути Україні в авіаційному просторі ЄС?”

ФОТО: pixabay

01030 Київ, Україна
Вул. Пирогова, 10Г
т./факс +38 (044)2386843, 2308376
office.europewb@gmail.com

Сайт створено в рамках Ініціативи з розвитку аналітичних центрів, яку виконує Міжнародний фонд «Відродження» (МФВ) у партнерстві з Фондом розвитку аналітичних центрів (TTF) за фінансової підтримки Посольства Швеції в Україні (SIDA). Відповідальність за зміст сайту несе ГО «Європа без бар’єрів».

(С) 2016-2017 ГО «Європа без бар’єрів». Усі права захищено
Flag Counter
Показати
Сховати